تبلیغات
ساقی کوثر - نقش یهودیان در دوران ظهو2ر-کتاب عصر ظهور17
جمعه 7 شهریور 1393

نقش یهودیان در دوران ظهو2ر-کتاب عصر ظهور17

   نوشته شده توسط: محب امیرالمومنین    نوع مطلب :امام زمان ،کتابخانه ،

نقش یهودیان در دوران ظهو2ر-کتاب عصر ظهور17

ساقی کوثر

صفحه : 64

 

" عسى ربكم أن یرحمكم وإن عدتم عدنا وجعلنا جهنم للكافرین حصیرا "

شاید پروردگارتان شما را بعد از دومین كیفر با هدایت خویش مورد رحمت قرار

دهد و چنانچه بعد از آن دوباره به انحراف و فساد روى آورید ، ما نیز مجازات شما

را آغاز مى كنیم و شما را در تنگناى دنیوى قرار داده و در آخرت دوزخ را زندان و

حصار شما گردانیم .

* *

نخستین نتیجه اى كه از آیات مذكور گرفته مى شود آن است كه تاریخ یهود بعد از

حضرت موسى در ایجاد فتنه و فساد در جامعه خلاصه مى شود ، تا آنگاه كه

مجازاتشان فرا رسد و خداوند افرادى را برانگیزد كه به سهولت بر آنان چیره شوند .

سپس خداوند بنا بر حكمت و مصلحت خود ، یهودیان را بر آنان پیروز گرداند ، و به

آنها مال و اولاد فراوان دهد و یارى كنندگان آنها را در دنیا فزونى بخشد . اما یهودیان

نه تنها از این اموال و یاران در جهت صلاح استفاده نمى كنند بلكه براى بار دوم در

زمین به فساد و فتنه روى مى آورند ، البته این بار علاوه بر فساد ، گرفتار خوى تكبر و

برترى طلبى شده و خود را بسیار بهتر و برتر از سایر مردم جهان مى پندارند . و زمانى

كه لحظه كیفرشان فرا رسد خداوند بار دیگر آن قوم را بر یهود چیره ساخته ، و

مجازات شدیدترى را در سه مرحله بر آنها فرو مى فرستد .

نتیجه دوم این كه ، گروهى كه خداوند بار اول بر ضد یهودیان برمى انگیزد ، به

آسانى بر آنها چیره مى شوند ، آنگاه داخل مسجد الاقصى شده و به تعقیب خانه به

خانه یهودیان مى پردازند ، و نیروى نظامى آنها را متلاشى مى كنند .

آنگاه خداوند براى بار دوم آنها را به سراغ یهودیان مى فرستد و با وجود غلبه

یهودیان بر آنها و زیادى یاران و هوادارانشان ، ضربات شدیدترى را در سه نوبت از

 

 صفحه : 65

 

مسلمانان دریافت مى كنند ، كه در اولین نوبت ، چهره هاى پلید آنان را آشكار و آنها

را رسوا ساخته و همانند نبرد سابق ، فاتحانه وارد مسجد الاقصى مى شوند . و

سپس خوى تكبر و برترى جوئى آنان را ، درهم مى شكنند . این نكته را از نظر ادبیات

زبان عرب از حرف " لام " در سه جمله " لیسوؤا وجوهكم " و " لیدخلوا المسجد . . . . و لیتبروا "

مى توان فهمید .

حال ، سؤال اساسى كه مفسران مطرح مى كنند این است كه آیا این دو نوع فساد

كه در یكى از آنها حس خودخواهى وجود دارد ، تمام شده و آن دو كیفر وعده داده

شده بر آنان به وقوع پیوسته یا هنوز چنین حوادثى رخ نداده است ؟

برخى از مفسران بر این عقیده اند كه این دو پیش بینى ، عملى شده است ، بدین

ترتیب كه كیفرِ فتنه و فسادِ اول به دست " بخت النصر " و مجازاتِ دوم بدست

" تیتوس " رومى عملى شده و بعضى دیگر معتقدند كه هنوز آن دو كیفر رخ نداده

است .

اما نظریه درست این است كه : اولین كیفر در برابر نخستین فساد ، در صدر

اسلام ، بدست مسلمانان انجام گرفت ، اما وقتى مسلمانان از اسلام فاصله گرفتند ،

خداوند یهودیان را بر آنان چیره ساخت ، و یهودیان بار دیگر در زمین فساد و طغیان

نمودند و هرگاه كه مسلمانان دوباره به اسلام روى آورند زمانِ كیفر دوم فرا رسیده و

به دست آنان انجام خواهد شد .

بر اساس همین تفسیر ، از امامان معصوم ( علیهم السلام ) روایاتى رسیده و قومى كه خداوند

در مرحله دوم علیه یهودیان برمى انگیزد ، به حضرت مهدى ( علیه السلام ) و یاران او تطبیق

شده است . این افراد ، اهل قم بوده و خداوند آنها را قبل از ظهور حضرت

برمى انگیزد .

در تفسیر عیّاشى از امام باقر ( علیه السلام ) روایت شده كه حضرت بعد از آنكه آیه شریفه

 

 صفحه : 66

 

" بعثنا علیكم عباداً لنا أولى بأس شدید " را قرائت نمود ، فرمود :

" مراد از این آیه حضرت قائم ( علیه السلام ) و یاران اویند كه نیرومند و باصلابت اند " .

و در تفسیر نور الثقلین از امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده كه حضرت در تفسیر همین آیه

شریفه فرمود :

" خداوند قومى را قبل از خروج حضرت قائم ، برانگیزد كه به قاتلى از قاتلان آل محمد ( صلى الله علیه وآله ) دست

نیابند ، مگر اینكه او را به هلاكت رسانند . "

و از امام صادق ( علیه السلام ) روایت شده كه وقتى آن حضرت این آیه را قرائت فرمود ،

عرض كردیم " فدایت گردیم آنها چه كسانى هستند ؟ امام سه بار فرمودند : بخدا سوگند اهل قم

هستند . " ( 1 )

این سه روایت از نظر مفهوم یكسان بوده و تعارضى بین آنها نیست ، چرا كه اهل

قم یعنى شیعیان ایران . روایت شده كه آنها با حضرت قیام كرده و یاریش خواهند

كرد .

به نظر مى رسد كه مقاومت یهودیان در مقابل پیروان حضرت در چند نوبت

انجام مى گیرد ، تا آنكه امام مهدى ( علیه السلام ) ظهور كند و نابودى نهائى یهودیان به رهبرى

وى و به دست با كفایت او ( ارواحنا فداه ) تحقق یابد .

از جمله مطالبى كه دلالت دارد دومین كیفرِ یهودیان بدست مسلمانان انجام

خواهد گرفت ، این است كه قومى كه خداوند در هر دو مرحله علیه یهودیان

برمى انگیزد ، یك امت بوده و صفاتى كه براى آنان یاد شده و ویژگیهاىِ جنگِ آنان با

یهود جز بر مسلمانان تطبیق نمى كند . پس پادشاهان مصر ، بابل ، یونان ، ایران ، روم

و دیگران كه در طول تاریخ بر یهودیان تسلط یافتند ، هیچكدام با صفت " عباداً لنا "

پاورقى ----------------------------------

( 1 ) بحار : 60 / 216 .


دانلود کل متن کتاب


برچسب ها: کتاب عصر ظهور ، حوادث دوران ظهور ،